woensdag 27 november 2013

de eerste dag


De eerste dag was aangebroken. Dinsdag ochtend 24 juli 2012. Ik was zo gespannen en wist niet zo goed hoe ik me moest voelen. Eigenlijk dacht ik dat het allemaal wel goed ging komen en dacht dat ik het wel oké zou vinden.

Gelukkig gingen allebei me ouders mee, kwamen daar aan had een koffer bij me met al me spullen. Me eigen deken en kussen mochten gelukkig ook mee. Ik had een intake gesprek met mijn mentor die me tijdens me interne periode zou begeleiden. Alles werd me uitgelegd, eten deed je drie keer per dag gezamenlijk, ‘s middags aten we warm. De eerste week kon ik nog doen wat ik zelf wou, de observatie periode noemde ze dat. Liet alles maar over me heen komen want vond het verschrikkelijk daar. Na het gesprek en de rondleiding mocht ik nog met mijn ouders gaan lunchen voordat we afscheid zouden nemen. Toen begon ik het echt moeilijk te vinden.

Ik wist dat dit goed was, los komen van de thuissituatie. Los komen van me moeder en op eigen benen gaan staan. Maar wat vond ik het moeilijk om afscheid te nemen, voelde me daar zo alleen. De eerste dag kon ik alleen maar huilen en ik wilde weer naar huis, zag het niet zitten en moest daar niks hebben. Maar het was voor een goed doel, ik ging weer beter worden!

Gelukkig kwamen die avond me vader en tante bij me op bezoek. Ik mocht iedere avond bezoek krijgen maar wou eigenlijk alleen me ouders op bezoek hebben. Was daar om beter te worden en was in veel opzichten aan het veranderen.

Ik heb een stukje gevonden dat ik op de eerste avond naar mijn vriendinnen heb gestuurd: heee

het is hier zo anders dan dat ik had verwacht, t is allemaal wat oud en grauw. en alles is natuurlijk rolstoelvriendelijk dus geen normale wc, douches deuren enzo, dat is wel even wennen en best confronterend omdat je dan echt even merkt van who ja ik zit in een revalidatie centrum. zijn hier veel verschillende mensen met verschillende aandoeningen, chronische pijn, hms, ongelukken etc. dus dat is ook even wennen, lig met 3 andere meisjes op de kamer, 2 zijn erg aardig en mijn leeftijd ander meisje zegt niet zoveel is wel jammer!

ik mag nog maar per dag 2x een half uur therapie hebben de rest van de tijd heb ik dus vrij en lig ik maar een beetje voor me uit te staren en niks te doen, maar ja dat komt vanzelf goed want over 3/4 weken mag ik gaan opbouwen ze hebben er vandaag al over gesproken dat t zo kan zijn dat ik langer dan 3maanden moet blijven omdat ik van zo ver moet komen en ze niet goed weten hoe ik het op pik. maar dat is voor nu niet belangrijk! het eten is best oke alleen raar, we ontbijten om half 9 gewoon met brood, om 12:15 hebben we warm eten, je hebt keuze uit verschillende dingen en zo kan je je eigen menu samen stellen en lekker eten ook hoor dus dat is fijn! om 17:15 eten we al avond, zo vroeg en dan eet je brood en soep, op woensdag avond zit daar een snack bij ofzo? is de verrassing voor morgen haha. we moeten om 10uur naar bed en half 11 moet het helemaal stil zijn, jullie zullen wel denken whoooooo faaacking vroeg, maar als je om half 8 al op moet staan en de hele dag therapieën hebt en niet mag slapen overdag is dat niet zo laat haha lig nu ook al in bed, want zit er beetje door heen is allemaal zo anders en zo wennen. wil t liefst nu me spullen pakken en naar huis gaan en morgen weer terug komen, maarja ik moet even doorzetten t is voor een goed doel anders kan ik de rolstoel alvast klaarzetten.
had vandaag als therapie fysio, wat moest ik doen, een balletje in een trampoline gooien en vangen, jullie zullen wel weer denken hahahhahaha loser dat is toch geen therapie, nou ik kan zeggen t was aardig zwaar! morgen moet ik naar de psycho en fysio, zie best op tegen de psycholoog omdat ik weet dat dat t confronterentste is in me hele revalidatie de rest is zwaar maar hier moet ik aan gaan werken snap je!?
nouja verder mis ik jullie gewoon erg t is zo anders hier als thuis je kan niet even vragen van heee kom even chillen ofzo weet je wel...

Dit was mijn eerste dag, zoals jullie lezen een hele zware dag met veel nieuwe indrukken en een start van een lange en zware revalidatieperiode.




2 opmerkingen:

  1. brings back memories....en wat heb je al veel geleerd.
    Het was niet makkelijk en ik ben benieuwd naar je blogs waarin je kunt delen hoe je het ervaren hebt.
    een supertrotse mam xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja zeker veel memories! ook wel raar om het te schrijven omdat je het weer helemaal beleefd! er gaan zeker nog veel blogs komen! xxx

    BeantwoordenVerwijderen